Newsletter 03/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Máme za sebou Čínský Nový rok. Následný rozjezd byl letos trochu pozvolnější. Propad cen byl však pro importéry jistě vnímám pozitivně. Bude trend pokračovat? Přinášíme pozitivní novinky o CBAM. Ale také reakci na současnou vysokou kongesci v přístavech v podobě zavedení příplatku.
IMPORTY Z DÁLNÉHO VÝCHODU
Nicméně z historického vývoje víme, že tak jak ceny rychleji nebo pomaleji míří dolů, tak následně míří nahoru. Také nadále platí, že jsme v relativně nestabilní době a na očekávání, že i tento rok bude volatilní, tedy ve znamení “nahoru - dolů” se nic nemění.
Kdy k obratu přesně dojde, těžko předvídat. V loňském roce k němu došlo již ve druhé polovině dubna, kdy začala s předstihem „vánoční sezóna“, jelikož se globální trh obával delší transitní doby a dalších, možných negativních faktorů spojených s uzavřením Suezského průplavu v prosinci 2023.
Zde se nic nemění. 12.3. vypršelo ultimátum Houthiů a opět by tak měly pokračovat útoky na lodě, které považují za izraelské. Zdá se, že otevření průplavu se tak opět odkládá.
Tarify a jejich vliv na logistiku
Důležité změny v CBAM - Co to znamená pro Vaše povinnosti?
V souvislosti s administrativní zátěží se slovíčko “snížení” poslední roky využívá zřídkakdy. Nyní máme tu příležitost na snížení administrativy v rámci reportingu CBAM upozornit.
Změny jsou součástí tzv. Omnibus balíčku Evropské komise (26. 2. 2025) a přinášejí zejména tyto klíčové změny:
-
Nové pravidlo de minimis: Nahrazení stávajícího osvobození pro zásilky do 150 EUR hmotnostním prahem 50 tun zboží ročně. Tato změna by měla vstoupit v platnost již tři dny po zveřejnění nařízení v Úředním věstníku EU.
-
Úpravy metodiky výpočtu a ověřování emisí: Zpřesnění výpočtu emisí v dovezeném zboží s cílem motivovat výrobce ke snižování emisí.
-
Posílení celních kontrol: Zvýšení důrazu na kontroly založené na analýze rizik pro zamezení obcházení pravidel.
-
Další klíčové změny: Nové možnosti delegování povinností CBAM deklaranta, pravidla pro CBAM certifikáty (posunutí povinnosti nákupu certifikátu, zpřesnění verifikace emisních údajů, stanovení standardních hodnot splatné ceny uhlíku a úpravy sankcí.
Upozorňujeme, že se jedná o návrh revize, jehož přijetí se očekává v průběhu roku 2025. Kompletní návrh revize naleznete zde. O přijetí návrhu Vás budeme informovat po upřesnění všech změn.
Toto zjednodušení je prvním krokem k budoucímu rozšíření CBAM na další sektory spadající pod systém EU ETS a na navazující zboží. Očekává se, že na začátku roku 2026 bude předložen nový legislativní návrh, který rozšíří působnost CBAM a upraví jeho pravidla, v reakci na výsledky zprávy o posouzení CBAM, které proběhne v roce 2025.
Zavedení příplatku z dopravního zatížení/Congestion Surcharge
Dále je naší povinností vás informovat o zavedení příplatku Congestion Surcharge od 1. dubna 2025 železničního operátora . Týká se všech evropských přístavů vyjma Gdaňsku. My jej samozřejmě budeme v nabídce mít obsažen nebo uveden a jeho současná výše 5EUR /TEU není z hlediska celkové ceny nijak zásadní. Proč však považujeme za důležité vás o příplatku informovat jsou důvody vedoucí k jeho implementaci, jakož i fakt že jeho výše se může dle vývoje situace měnit.
A těmi jsou dlouhodobé a narůstající komplikace v celoevropské železniční dopravě, které významně ovlivňují provozní náklady.
Máme před sebou tyto plánované výluky:
-
Březen–květen 2025: Bad Schandau – Schöna, omezení na hlavní trase do/z německých přístavů a Beneluxu.
-
První dekáda července 2025: kompletní výluka příjezdu na nádraží Waltershof Hamburg, což znemožní přístup k námořním terminálům CTB, CTA a Eurogate. Je nutné počítat s kumulací kontejnerů odbavovaných přes tyto terminály, návrat k běžnému provozu bude pochopitelně trvat delší dobu.
-
Srpen 2025–duben 2026: generální oprava železničního spojení Hamburk – Berlín, veškeré železniční spoje se přesunou na náhradní objízdné trasy, které ale nedisponují dostatečnou kapacitou. Navíc se o ni bude dělit osobní a nákladní přeprava. Lze očekávat výrazné dopady na náš servis. Těžko předvídatelné objízdné trasy s omezenou propustností budou znamenat prodloužení přepravních lhůt a celkové snížení kvality našeho servisu.
Přetížení terminálů:
Zvýšené náklady v důsledku přetížení vnitrozemských terminálů, včetně storna tras vlaků a neuskutečněných tahačových rozvozů.
Nárůst provozních nákladů:
Dlouhodobé a narůstající komplikace v celoevropské železniční dopravě.