Newsletter 03/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 03/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Máme za sebou Čínský Nový rok. Následný rozjezd byl letos trochu pozvolnější. Propad cen byl však pro importéry jistě vnímám pozitivně. Bude trend pokračovat? Přinášíme pozitivní novinky o CBAM. Ale také reakci na současnou vysokou kongesci v přístavech v podobě zavedení příplatku.

IMPORTY Z DÁLNÉHO VÝCHODU

Každoroční zastavení výroby a její pozvolné probouzení k životu na Dálném Východě je za námi. Obecné očekávání, že po CNY nastane úprava ceníků, se splnilo. O rychlosti propadu cen se však mnohým ani nezdálo. A tak jsme byli svědky, že v úterý ráno neplatila nabídka z pondělního odpoledne a tvůrci nabídek chladili přehřáté kalkulačky a přemýšleli kdy nabídku poslat, aby nebylo sice příliš pozdě, ale ani příliš brzy.
 
Nikdo nemáme křišťálovou kouli, abychom mohli s jistotu říci, zda bude trend pokračovat, zastaví se nebo nastane obrat.
Nicméně z historického vývoje víme, že tak jak ceny rychleji nebo pomaleji míří dolů, tak následně míří nahoru. Také nadále platí, že jsme v relativně nestabilní době a na očekávání, že i tento rok bude volatilní, tedy ve znamení “nahoru - dolů” se nic nemění.
 
Rejdaři samozřejmě ceny a trh vnímají a minimálně jeden z nich se již zachoval pragmaticky a převelel své největší lodě na jiné servisy než ty asijsko-evropské, kde zkrátka vydělá více. Ostatní se buď zachovají stejně nebo nasadí oblíbené “blank sailingy”.
 
https://splash247.com/msc-withdraws-megamaxes-from-asia-north-europe-trade/ 

Kdy k obratu přesně dojde, těžko předvídat. V loňském roce k němu došlo již ve druhé polovině dubna, kdy začala s předstihem „vánoční sezóna“, jelikož se globální trh obával delší transitní doby a dalších, možných negativních faktorů spojených s uzavřením Suezského průplavu v prosinci 2023. 

Zde se nic nemění. 12.3. vypršelo ultimátum Houthiů a opět by tak měly pokračovat útoky na lodě, které považují za izraelské. Zdá se, že otevření průplavu se tak opět odkládá.


Tarify a jejich vliv
na logistiku

Když je řeč o logistice, asi nelze nezmínit tarify. Jediné, co lze ale s jistotou říci, že podporují to, co jsme zmínili v předešlém tématu. Nestabilní a nečitelné, volatilní prostředí. (Logistický) trh má totiž rád předvídatelnost a jasné podmínky, aby mohl být stabilní. To v momentě, kdy jeden den tarif platí, druhý je pozastavený a třetí zdvojnásobený lze celkem těžko.
 
A protože ani ten nejkratší leadtime myslitelné komodity nestíhá na tyto změny reagovat, jen těžko tu můžeme nastínit, jak se logistický trh změní. Změny už tu samozřejmě jsou a jsou logické. Předzásobování, které vytvoří tlak zejména na rychlejší varianty přepravy, protože tarify samozřejmě neberou v potaz datum odeslání, ale datum vstupu. Následné změny v nákupu a tím i toku zboží jsou nasnadě, ale jak sami víte změnit řetězec není na lusknutí prstů a zavedení nového trvá měsíce.
 


Důležité změny v CBAM -
Co to znamená pro Vaše povinnosti?

V souvislosti s administrativní zátěží se slovíčko “snížení” poslední roky využívá zřídkakdy. Nyní máme tu příležitost na snížení administrativy v rámci reportingu CBAM upozornit.

Změny jsou součástí tzv. Omnibus balíčku Evropské komise (26. 2. 2025) a přinášejí zejména tyto klíčové změny:

Upozorňujeme, že se jedná o návrh revize, jehož přijetí se očekává v průběhu roku 2025. Kompletní návrh revize naleznete zde. O přijetí návrhu Vás budeme informovat po upřesnění všech změn.

Toto zjednodušení je prvním krokem k budoucímu rozšíření CBAM na další sektory spadající pod systém EU ETS a na navazující zboží. Očekává se, že na začátku roku 2026 bude předložen nový legislativní návrh, který rozšíří působnost CBAM a upraví jeho pravidla, v reakci na výsledky zprávy o posouzení CBAM, které proběhne v roce 2025.

 

Zavedení příplatku z dopravního zatížení/Congestion Surcharge

Dále je naší povinností vás informovat o zavedení příplatku Congestion Surcharge od 1. dubna 2025 železničního operátora . Týká se všech evropských přístavů vyjma Gdaňsku. My jej samozřejmě budeme v nabídce mít obsažen nebo uveden a jeho současná výše 5EUR /TEU není z hlediska celkové ceny nijak zásadní. Proč však považujeme za důležité vás o příplatku informovat jsou důvody vedoucí k jeho implementaci, jakož i fakt že jeho výše se může dle vývoje situace měnit.

A těmi jsou dlouhodobé a narůstající komplikace v celoevropské železniční dopravě, které významně ovlivňují provozní náklady.

Máme před sebou tyto plánované výluky:

Přetížení terminálů:
Zvýšené náklady v důsledku přetížení vnitrozemských terminálů, včetně storna tras vlaků a neuskutečněných tahačových rozvozů.

Nárůst provozních nákladů:
Dlouhodobé a narůstající komplikace v celoevropské železniční dopravě.


Plovací vesta pro kontejnery?

Velmi zajímavý nápad – v podstatě "záchranná vesta“ pro kontejnery.
 
Může být zvláště užitečný pro přepravu nebezpečného nákladu a pro látky znečišťující moře. Ať už z pohledu ekologie, tak z pohledu záchrany zboží samotného. Uvidíme, zda a jak rychle se nápad ujme.
 
A jak to vypadá? Názorná ukázka v tomto videu.

Další články

Newsletter 02/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Rychlost a čas jsou v logistice klíčové veličiny a aspekty. Není tedy divu, že jedním z témat, které mezi vámi nejvíce vzbudilo zvědavost, byl expresní servis z Ningba. A všichni sledujeme Suez, kdy se konečně otevře. To jsou 2 hlavní témata, které nás v dnešním newsletteru čekají.

Na vlnách globalizace: 20 let kontejnerové dopravy z Číny do Evropy

Letos slavíme 20 let od svého založení. Příhodná doba k letmému ohlédnutí, kam se za poslední dvě dekády posunula námořní doprava.

Newsletter 01/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Jsme vždy mnohem raději, když vás můžeme informovat o radostných a pozitivních událostech a trendech v logistice. Těch bylo v uplynulém roce jako šafránu. Jsme proto nadmíru rádi, že nový rok 2025 a jeho dosavadní průběh nám umožňují psát tento newsletter jako výčet vesměs dobrých zpráv. Přejeme vám, ať se pro vás letošní rok vyvíjí právě v takovém duchu.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.