Newsletter 02/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 02/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Rychlost a čas jsou v logistice klíčové veličiny a aspekty. Není tedy divu, že jedním z témat, které mezi vámi nejvíce vzbudilo zvědavost, byl expresní servis z Ningba. A všichni sledujeme Suez, kdy se konečně otevře. To jsou 2 hlavní témata, které nás v dnešním newsletteru čekají.

EXPRESNÍ SERVIS Z NINGBA

První voyage neboli plavba úspěšně dorazila ke břehům Evropy a loď je na cestě zpět. Znovu vypluje 28.2.2025. Ten, kdo stihne zaknihovat, může očekávat své zboží v ČR již první dubnový týden. Stihnout knihování je důležitý předpoklad. O servis je enormní zájem a proto očekáváme, že již během tohoto týdne se po místě rychle zapráší. Rádi se však pro vás pokusíme místo zajistit.
 
 

OTEVŘENÍ SUEZU

S ukončením bojů Izraele a Hamásu proběhla médii také zprávy o zastavení akcí Houtiů v Rudém moři, tedy konkrétně ostřelování proplouvajících lodí. Logicky všichni očekávají návrat lodí k trase přes Suez a zkrácení tranzitních časů. Není to tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.
 
Houthiové přislíbili neatakovat lodě, které nemají izraelskou vlajku anebo nejsou jakkoliv vlastněné Izraelem. Jak víme z minulosti, unesli loď, která byla financována prostřednitcvím leasingové společnosti, kde byl izraelský kapitál. Je tedy na místě obezřetnost a rejdaři musí rozklíčovat, které lodě proplout mohou a které stále ne. Druhým faktorem je hrozba přehlcení neboli kongesce evropských přístavů, pokud by rejdaři pustili lodě bez rozmyslu a ty se potkaly v přístavech s loděmi obeplouvajícími Afriku.
 
A v neposlední řadě by se uvolnila další kapacita, která nyní převyšuje poptávku a to by vedlo k dalšími propadu cen. Rejdaři samozřejmě sledují i úspěch rychlých servisů a namísto prostého odklonění všech servisů zpět přes Suez možná vezmou do rukou kalkulačky a zkusí nějaký hybridní model.
 
Spíše než rychlé a jednoznačné stanovisko nás tedy čeká vyčkávání a postupné malé krůčky k nové podobě, která nemusí vypadat tak jak ji známe před krizí.
Ostatně čeká se také na to jak celní tarify zavedené a plánované Donaldem Trumpem ovlivní globální tok zboží.
 

VLAKOVÉ PŘEPRAVY Z ASIE Jižní cesta

 

Na jižní cestě, konkrétně na Kaspickém moři bylo větrno. Došlo tak k několikatýdennímu zpoždění veškerého zboží. V zimní sezóně je na této trase bohužel nutné s těmito vlivy a zpožděním počítat. Může, ale nemusí k nim docházet, vše zkrátka záleží na matce přírodě. Rádi vám srovnáme řešení s námořní variantou, abyste se mohli správně rozhodnout.

 

OBCHODNÍ DOHODA EU - CHILE

Prozatímní obchodní dohoda mezi EU a Chile ke dni 1. února 2025 nahradila stávající dohodu o přidružení mezi EU a Chile a zavede několik klíčových změn pro obchodníky. Mezi nejvýznamnější novinky patří přechod na vlastní certifikaci preferenčního původu, která slibuje větší flexibilitu. Od 1. 2. 2025 budou moci obchodníci používat vlastní certifikaci na základě prohlášení o původu i pro vícečetné zásilky stejných produktů. To nahradí současný systém EUR.1 a prohlášení na faktuře.
 
Od 1.2.2025 budou kromě toho platit také následující změny:
 
Tvrzení o preferenčním původu pro produkty v tranzitu, dočasném uskladnění, uskladnění nebo ve free zóně ke dni 1. února 2025 by měly vycházet z prohlášení o původu.
 
Čísla schváleného vývozce jsou nahrazena číslem REX. Zásilky s hodnotou nad 6 000 EUR s nárokem na preferenční původ by měly obsahovat číslo REX.
O čísle REX (Registred exporter systém) se více dozvíte např. zde
 
 
Mezi nejpříjemnější benefity této dohody je zproštění cla u 99,9% procent exportovaného zboží a větší konkurenceschopnost našich exportů na tomto trhu.
 
 

Další články

Na vlnách globalizace: 20 let kontejnerové dopravy z Číny do Evropy

Letos slavíme 20 let od svého založení. Příhodná doba k letmému ohlédnutí, kam se za poslední dvě dekády posunula námořní doprava.

Newsletter 01/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Jsme vždy mnohem raději, když vás můžeme informovat o radostných a pozitivních událostech a trendech v logistice. Těch bylo v uplynulém roce jako šafránu. Jsme proto nadmíru rádi, že nový rok 2025 a jeho dosavadní průběh nám umožňují psát tento newsletter jako výčet vesměs dobrých zpráv. Přejeme vám, ať se pro vás letošní rok vyvíjí právě v takovém duchu.

Newsletter 31/2024: Střípky z logistického trhu a mimořádná nabídka

V čase předvánočním Vám přinášíme několik střípků z logistického světa, tentokrát i v trochu pozitivním duchu. A nabízíme zajímavou příležitost pro importy z Ningba ve smyslu super rychlého námořního servisu, který, jak doufáme, odstartuje nový trend a vy u toho můžete být s námi!

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.