Newsletter 04/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Aprílové počasí je nestálé a zatím své pověsti vcelku dostává. Zda se logistický trh bude chovat podobně s jistotou nevíme. Můžeme se však společně podívat na věci současné a příští, které jej ovlivní.
SVÁTKY, SVÁTKY, SVÁTKY
ČÍNA
V Číně právě probíhá Qingming festival, který bude trvat do 6.4. a zároveň se blíží další 2 velké svátky. Nejprve přijde na řadu Svátek práce, který Číně přinese volno ve dnech od 1. do 5. května. Letos také nezvykle brzy přichází i Festival dračích lodí a továrny se zastaví v období od 31.5 do 2.6.
Kdykoliv se kola čínského průmyslu a obchodu zastaví na více než den, lze očekávat určitý tlak na místa na lodích minimálně v týdnu před a po svátcích. V květnu pak zpravidla vystrkuje první růžky „vánoční“ nebo chcete-li zimní sezóna, která se začíná lodit, aby to při současných tranzitních časech do Evropy stihla včas.
EVROPA A ČR
Na naší straně logistického řetězce nás také čeká a nemine Velký pátek (18.4.), Velikonoční pondělí (21.4.), Svátek práce (1.5.) a Den vítězství (8.5). Pokud dobře počítáte s námi, jsou to 4 po sobě následující týdny se 4 pracovními dny. Na jedné straně se všichni těšíme. Na straně druhé, jsou to také 4 týdny ochuzené o jeden svozový nebo rozvozový den. Už nyní je, díky nespolehlivosti doplutí, kongescím přístavů a opravám infrastruktury, plánování rozvozů poměrně náročná disciplína, kde se informace mění jak zmíněné aprílové počasí.
V tomto období je tedy nutné plánovat s určitou dávkou časové tolerance a připravit se na možné posuny a změny v doručení. Naše oddělení zákaznické péče pomalu přidává na dávkách B-komplex vitamínů, aby vás tímto obdobím provedli, co možná nejlépe. Ladí s operátory, jak nejlépe pracovat s omezenou kapacitou, s měnícími se daty doplutí a odplutí lodí, potažmo nakládky a vykládky. Protože pokud si sice včas zaknihujete vlak z/do přístavu, návazně na to i kapacitu tahače, tak při změně doplutí můžete vše „vylít“ a začít od znovu.
V moravských krajích potom je nutné ještě počítat s výlukou na železniční síti do Zlína, terminál Želechovice, konkrétně v období 16.04.2025 od 07:10 h – 22.04.2025 do 17:05 h kvůli stavebním činnostem.
USA
Ještě rychleji, než aprílové počasí se mění opatření, tarify a nálady na americké tradelane.
Momentálně jsou největšími tématy, které se nás logisticky týkají, zavedení cel na evropský automobilový průmysl ve výši 25% a ostatního zboží ve výši 20%, které čerstvě potvrdil Donald Trump.
Druhým hřebíčkem do rakve volného obchodu by mohl být tzv. USTR 301, tedy zpoplatnění neamerických nebo čínských lodí využívajících americké přístavy. U druhého proběhla slyšení a výsledek nebo doporučení dalšího vývoje bychom se měli dozvědět zhruba v půli dubna. Kdo jen mohl se k tématu vyjádřil a nebyly to nijak příznivé predikce, pokud k zavedení dojde. Zpoplatnění by se týkalo skoro všech rejdařů, protože míří na nejen čínské lodě v amerických přístavech, ale, jak některé články uvádí, i na rejdaře, kteří loď vyrobenou v Číně mají ve flotile. Výpočty hovoří o částkách přes 1 milión USD za “berthing” neboli kotvení lodi, tedy částka na stejné úrovni jako průjezd Suezským kanálem. Prodražení by bylo citelné a promítlo by se do námořní přepravy na globální úrovni. A díky změnám i do rozvrhů lodí a tím pádem by opět negativně ovlivnilo spolehlivost jízdních řádů.

(LETECKÉ) EXPORTY DO USA
Momentálně se tyto výkyvy v očekáváních nejvíce promítají do letecké přepravy právě do USA, kdy importéři nakupují ve snaze se předzásobit a vyhnout se případným zvýšeným importním tarifům. Situace není nijak dramatická, ale radíme plánovat. Knihování s dostatečným předstihem vám oproti odletu během stejného týdne dokáže uspořit část nákladů.
SLINTAVKA A KULHAVKA
Pokud nežijete odstřižení od všech médií, určitě vás zastihla zpráva o výskytu kulhavky a slintavky na Slovensku. Proč je podstatné, aby tato zpráva zazněla i v našem newsletteru je fakt, že díky hraničním kontrolám a opatřením je ovlivněna, čti zdržena, veškerá pozemní přeprava tranzitující přes Slovensko.
Na pražském letišti nebyla v této souvislosti zatím zavedena žádná opatření a na příletových pracovištích probíhají nadále celní kontroly zaměřené na dovoz zboží rostlinného nebo živočišného původu standardním způsobem.
ICS 2 NOVINKY A ZPŘÍSNĚNÍ
V dřívějších newsletterech jsme vás poměrně detailně informovali o zavádění jednotlivých fází ICS 2. Připomeňme, že se jedná zjednodušeně o předvyplnění celních informací již v zemi nakládky včetně přesného evropského HS kódu.
Od 1.4. 2025 se kromě leteckých a námořních přeprav přidávají k této povinnosti i pozemní a železniční přepravy.
U námořních přeprav dochází ke stejnému datu k přísnějšímu vymáhání. Někteří rejdaři, tak zavádí pravidla, která by jim měla pomoci předejít případným problémům v evropských přístavech. Zásilky bez platného referenčního čísla přepravy (MRN) z podání ENS - nemohou vstoupit do EU. Kontejnery bez prohlášení ENS a MRN nebudou tedy v místě původu naloženy.
Bez MRN vaše zboží zkrátka nenaloží na loď.
Nejčastějšími chybami, které se při zadání vyskytují a zapříčiní tak odmítnutí celní odbavení v místě nakládky:
1) Chybějící nebo neplatná čísla EORI
Správnost lze ověřit prostřednictvím nástroje EU pro ověřování
zde.
2) Nesprávný formát telefonního čísla
Používejte pouze číslice a dodržujte požadovaný formát. Žádné znaky. Použijte 00 namísto +.
3) Nesprávné HS kódy a popisy nákladu
Ověřte HS kódy podle nejnovějších celních směrnic EU a Taricu, abyste předešli odmítnutí.
Ideálním řešením je správné informace začlenit do přepravních dokumentů, při širším produktovém portfoliu vést katalog produktů se správnými HS kódy.
DOBRÁ ZPRÁVA NAKONEC
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA A NOVĚ I 20'DC KONTEJNERY
Pokud dovážíte z Číny těžké zboží, zejména stroje, kovové součástky, zkrátka zboží, které spíše sluší dvaceti-stopým kontejnerům, máme pro vás dobré zprávy. Zatímco dodnes jste si nejspíš takovou přepravu rozmysleli, protože platit 40'HC a přepravovat vzduch nebylo zcela ekonomické, od nynějška se na nás můžete bez obav obracet i s tímto druhem zboží. Připravíme vám nabídku a řešení pro 2x20ft a až 40 tun nákladu.