Newsletter 11/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Září je tradičně měsícem Apple. Společnost uvádí na trh nové nebo inovované produkty, a to se promítá do kapacity leteckých společností.
Letecké přepravy
Září je tradičně měsícem Apple. Společnost uvádí na trh nové nebo inovované produkty, a to se promítá do kapacity leteckých společností. Místa je méně a logicky rostou i ceny. Do toho ještě vstupuje faktor svátků Golden Week. Nepříjemný je fakt, že se sazby velmi rychle mění (směrem vzhůru, pochopitelně) a pokud je mezi poptávkou a realizací několikadenní prodleva, konečná cena se může změnit, a to poměrně citelně. Tuto cenovou dynamiku budou dále akcelerovat zrušené lety kvůli lokálním záplavám v oblasti Hong Kongu a Shenzenu, takže část carga bude přesměrována na další letiště a způsobí tam kapacitní přetlak.
Naopak v případě exportů je kapacity – nejen do Číny - dostatek, ceny jsou na velmi nízké úrovni. Stejně tak importérům z USA hraje do karet dostatek kapacit a nízké sazby.
Železniční přepravy z Číny
V minulém newslettru jsme vás informovali o nově aplikovaných nařízeních spojených s 11.balíčkem sankcí proti Rusku.
Mezitím jsme si vyjasnili podmínky s operátory a celní deklarací. Většina komodit, které po železnici přepravujeme, není těmito opatřeními dotčena a přepravy nadále fungují. Neváhejte se na nás obrátit, pokud budete plánovat nějakou exportní zásilku (FCL nebo LCL) po železnici, rádi Vám poradíme.
V této souvislosti sdělujeme, že můžeme za velmi zajímavých podmínek přepravovat LCL zásilky z terminálu v České Třebové do Wuhanu i s následnou distribucí v Číně.
Nově nabízíme cenově velmi zajímavý FCL servis ze severní Číny (terminál Jinan / Ťi-nan)
Námořní přepravy
LCL přepravy z Číny před svátky Golden Week
Blíží se druhý významný svátek v Číně, který zásadně ovlivňuje fungování země. Letošní sváteční dny vycházejí na období od 1.10. do 7.10. V těchto dnech a několika dnech předcházejících tomuto svátku není možné zajišťovat svozy zásilek, jejich celní a částečně dokumentační odbavení.
Proto raději s větším předstihem upozorňujeme na poslední možnosti odbavení LCL zásilek pro naše sběrné kontejnery.
Shanghaj – nejpozdější doručení do skladu 26/9. Předpokládané lodění 30/9
Ningbo – nejpozdější doručení do skladu 21/9. Předpokládané lodění 29/9
Yantian/Nansha – nejpozdější doručení do 16/9. Předpokládané lodění 22/9
Tyto zásilky dorazí do přístavu v Evropě v začátkem listopadu.
Zásilky, které tyto termíny nestihnou budou loděny po svátcích a do Evropy doplují v druhé polovině, či spíše na konci listopadu.
Importní námořní přepravy v období výluky na trase Bad Schandau - Děčín
Už dříve jsme vás informovali o výluce na železničním koridoru mezi severoněmeckými přístavy a terminály v ČR. Uzávěra mezi Bad Schandau a Děčínem má trvat od 17.10. do 27.10. s tím, že vzniklý backlog na terminálech se bude uvolňovat ještě několik dní po výluce.
Univerzální recept na to jak se vyhnout vícevýlohám či zpoždění zásilek je vyhnout se přepravě po železnici ve zmiňovaném období.
Nicméně:
FCL zásilky z Asie dokážeme při včasném plánování knihovat tak, aby se s minimálním navýšením ceny dostaly včas do ČR. U neplánovaných přeprav, kde již změna lodění možná není, můžeme využít několika řešení, jak doručit zásilky včas nebo s mírným zpožděním. Ovšem je potřeba počítat s jistými náklady navíc. Možnosti vám sdělíme u každé konkrétní zásilky individuálně.
U LCL zásilek ve vlastních sběrných kontejnerech (Shanhai, Ningbo a Yantian/Nansha) si s tím poradíme i bez navýšení ceny. V případě zásilek loděných ve sběrných kontejnerech co-loaderů je třeba počítat s příplatkem Emergency Lockout Surcharge.
Přeprava Lithium Ionových baterií
Li Ion baterie, to už dneska nejsou jen klasické tužkové baterie, ale i baterie v mobilních telefonech, počítačích a tabletech, elektrickém nářadí, elektrických kolech a koloběžkách a také v elektrických a hybridních automobilech. Jejich výhodou je relativně vysoká kapacita a kompaktní rozměry. Jejich rozmach se však stává zároveň stále větší hrozbou pro přepravce. Tyto baterie (akumulátory) jsou totiž velmi náchylné ke vznícení či dokonce výbuchu. Vzniklý požár je velmi intenzivní (u velkých baterií v elektroautech může teplota požáru dosáhnout až 2700C. Baterie jsou velmi citlivé na teplotu, optimální teplota při jejich používání se pohybuje mezi 15-20C. Proto je nutné velké baterie v elektroautech při provozu buďto chladit nebo v zimních teplotách naopak zahřívat. Nebezpečí požáru či výbuchu hrozí také při mechanickém poškození baterie.
Proto jsou dopravci – a platí to pro všechny druhy dopravy (letecká, námořní, železniční i silniční) – stále opatrnější k akceptaci zásilek baterií či výrobků baterie obsahující.
Od roku 2017 je v námořní dopravě veden požár jako nejčastější příčina nehody a následné pojistné události. Nejnovějším případem je požár lodi Fremantle Highway poblíž holandského pobřeží. Spekuluje se, že příčinou požáru bylo vznícení elektrického automobilu, který byl naložen v podpalubí. Požár elektrického automobilu se v podmínkách nákladní lodi rychle šíří a nejde jej prakticky uhasit. V loňském roce ze stejné příčiny shořela poblíž Azorských ostrovů loď Felicity Ace. Ta neměla takové štěstí jako Fremantle Highway, která se v době požáru nacházela poblíž pobřeží a bylo ji možno alespoň ochlazovat a poté odvléct do bezpečí. Felicity Ace shořela, následkem požáru došlo k poškození konstrukce lodi a loď se potopila.
Není to také tak dávno, co se na letišti v Hongkongu před nakládkou do letadla samovolně vznítila paleta s mobilními telefony.
Je zřejmé, že se pravidla pro přepravy baterií dále zpřísní a s velkou pravděpodobností dojde i k navýšení cen pojištění. A to nejen v případě námořních přeprav.
Všechny strany podílející se na přepravě baterií (a nebezpečného zboží obecně) by měly být řádně vyškoleny pro manipulaci s nebezpečným zbožím. Týká se to i speditérů, kteří jsou prvním subjektem kontrolujícím správnost deklarace zboží, jeho zařazení podle třídy nebezpečnosti, případně jeho balení. Nehazardujte se svým citlivým zboží a nesvěřujte jej do rukou sebevědomých amatérů, kteří ve snaze ušetřit hledají cestičky, které se nakonec mohou vymstít. Kromě materiálních škod a škod na zdraví může být vaše firma, váš dodavatel případně vaše zboží uvedeno na černou listinu pro další přepravy.
Přečtěte si plnou verzi newsletteru
zde.