Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzimní čas je pro někoho časem smutným s ohlížením se za teplými dny léta. Ale je také obdobím barevným a pestrým. V obchodě je časem příprav na ukončení roku letošního a vyhlídek na ten další, časem rozpočtování. V dnešním newsletteru se podíváme, jak barevný a pestrý je podzim logistický.

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY 

IMPORTNÍ PŘEPRAVY Z ASIE 


Podzimní měsíce převzaly vládu nad přírodou. Listy se začínají zabarvovat a pozvolna padají ze stromů. 
Importní ceny z Asie mají již tuto fázi, dle všeho, za sebou. Po Golden weeku se klesající trend k překvapení mnohých zastavil a rejdaři již s předstihem začali na listopad vyhlašovat navýšení krátkodobých, spotových cen. Navýšení kolem USD 800/TEU pro první polovinu listopadu je dle našeho názoru velmi ambiciózní a předpokládáme, že postupně dojde k revizi finální výše. Nicméně rejdaři tímto krokem vyvolali menší „poplach“ na trhu a zákazníci se ještě rychle snaží využít současné příznivé cenové hladiny  a odlodit své zboží do konce října. Lodě se tím pádem naplnily a proto již dnes je problém s potvrzováním místa s odplutím do 31.10. 
 
Signál vyslaný rejdaři může znamenat, že ceny již dosáhly svého dna a další cenový propad již není z jejich strany akceptovatelný. Naopak pod vidinou blížící se „jarní sezóny“, kdy vrcholem budou každoroční oslavy Čínského nového roku (29.1.2025), se v listopadu dá očekávat cenová nestabilita, právě s ohledem na blížící se prosincový a lednový „boj o místo na lodích“, kdy už k poklesu cen nebude důvod. Právě naopak. 
Aktuální  vývoj situace tedy nahrává těm, kteří si zafixovali ceny s garancí místa na celý 4.Q.2024, byť cenová úroveň u těchto kontraktů byla zprvu o něco vyšší. 
 
Příznivou zprávou pro importéry z Indie, Pákistánu a Bangladéše je skutečnost, že importní ceny z těchto oblastí, i s ohledem na uklidněnou situaci v překladových přístavech, mají klesající tendenci, i když k jejich snižování přistupují rejdaři velice obezřetně a cenová hladina je stále o něco vyšší ,než aktuální cenová hladina importních přeprav z Dálného Východu.
 
Rejdaři se také připravují na rozpad 2M Aliance a vzniku nové pod názvem Gemini (o tomto jsme vás informovali v předchozích newsletterech). Detailnější informace o fungování zatím neodhalili, ale právě nová Aliance Gemini, připravuje průlomový projekt, který jde zcela proti aktuálnímu vývoji. V plánu je snížit počet napřímo naplouvaných přístavů a naopak rozšířit počet přístavů, obsluhováných menšími loděmi tzv. feedery. Ty budou plnit megamaxlodě v hlavních, bázových přístavech plujících do Evropy. 
 
O vývoji a detailech vás budeme dále informovat.
 
 


EXPORTNÍ PŘEPRAVY 


Situace v exportním směru se, i díky ukončení stávky v US přístavech na Východním pobřeží a Mexickém zálivu, která nakonec trvala od 1.10 do 4.10. dočasně stabilizovala. I tak přidělala vrásky na čele nejen rejdařům, ale i mnohým exportérům. Proč pouze dočasně? Mezi odbory, které zastupují přístavní dělníky a provozovateli přístavů došlo k dohodě o prodloužení „aktuální“ Smlouvy do 15.1.2025 s tím, že bude vypracována Smlouva nová, do které budou zapracovány body, na kterých se obě strany dohodly. Nezbývá tedy než doufat, že to, co se dojednalo u stolu, bude platit i v písemné podobě a v lednu příštího roku dojde k oficiálnímu podpisu nové Smlouvy. 
 
Avšak i výše zmíněné 4 dny stávky měly velice negativní vliv na tok zboží a došlo tím k narušení dodavatelsko - odběratelského řetezce. Velké množství kontejnerů směřujících do USA rejdaři 
vyložili v přístavech v Karibské oblasti a jelikož tyto přístavy nemají tak velkou kapacitu, došlo tedy k jejich přehlcení. I to je důvod, proč rejdaři začali vyhlašovat u přímých exportních přeprav do těchto přístavů příplatky za kongesci, která v nich panuje. 
 
Pozitivní zprávou je, že příplatky, které rejdaři vyhlásili v souvislosti se stávkou, u přeprav do USA, byly po skončení stávky zrušeny, neboť neměly opodstatnění a jejich aplikaci by rejdaři měli velice těžké zdůvodnit. Uvidíme, zda se ustálí i cenová hladina u exportních přeprav do USA, kde došlo za poslední 2 měsíce ke značnému růstu cen. Předpoklady k tomu jsou. 
  
Bedlivě a s napětím také sledujeme vývoj konfliktu na Blízkém východě, který má negativní dopad na stabilitu rejdařských servisů do této oblasti. Dochází zde k neustálým změnám,které nijak neprospívají k plynulosti obchodu. 
 


ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY

Po zastavení a komplikaci přeprav na terminálu v Malaszewicích, způsobené nedávnými povodněmi, se provoz opět zotavil a většina zpožděných kontejnerů byla již odbavena a doručena příjemcům. Vlaková přeprava se vrátila do starých kolejí s dostupnou kapacitou v Číně, přičemž tranzitní čas se pohybuje mezi 35 až 40 dny ze dveří do dveří. Pro importéry, kteří chtějí přepravu ještě více urychlit, je nadále k dispozici expresní služba pro FCL variantu. Ta umožňuje zkrácení doby přepravy o 5 až 7 dní díky rychlejšímu odjezdu z terminálu a přednosti při překládce kontejnerů na hraničním přechodu mezi Čínou a Kazachstánem. 


Nová železniční alternativa: Jižní trasa (Middle Corridor) mimo Rusko a Bělorusko 

Na trhu se objevuje staronová linka železniční přepravy - jižní cesta přes Kaspické moře. Objevila se již po vypuknutí konfliktu Ruska s Ukrajinou, ale z hlediska zákazníka nedávala příliš smysl. Cena dražší vlakové přepravy s tranzitním časem delším než námořní přeprava zkrátka nebyla atraktivní. Nespustili jsme však tuto alternativu ze zřetele. Produkt doznal značného vývoje a po námi uskutečněných přepravách můžeme potvrdit, že současné tranzitní časy se pohybují okolo 45 dnů ze dveří do dveří, což je v tuto chvíli velmi podobné tranzitní době vlaků, které jezdí severní cestou. Tato možnost může navíc být vhodná pro společnosti, které odmítají a nevyužívají železniční spojení přes Rusko a Bělorusko. Pokud máte zájem o tuto variantu přepravy, pouze zatím FCL, neváhejte nás kontaktovat a rádi Vám tento servis nabídneme. 



LETECKÉ PŘEPRAVY

Za 14 dnů nás čeká konec letního letového řádu a na řadě je ten zimní, zpravidla „dražší“. Toto očekávání se nám již začíná promítat jak do importních sazeb viz dále, tak do exportních např. do USA. Ty na Blízký Východ kupodivu i přes značně nestabilní situaci v regionu zatím tak rychle nerostou. Plné importní kapacity z Číny, také nahrávají dobrým sazbám zpět. Při exportu právě do Číny se tedy i v případě těžších zásilek vyplatí vzít leteckou přepravu v úvahu! 

IMPORTY Z ASIE 

Vánoční a e-commerce sezóna se začíná projevovat na kapacitách a cenách z Číny i Taiwanu. Ceny rostou a co platilo včera, nemusí platit dnes. Při poptávání cen s časovým předstihem tedy v tomto období s tímto faktem raději počítejte. Rychlá spolupráce a dodání odesílatelem vám naopak dokáže náklady ušetřit.  

SUPER-ECONOMY ALTERNATIVA
 

Pro zásilky z Číny, které mají již kolem 1000 kg a jejich realizace leteckou přepravou s přímým spojením nebo economy řešením je tak velmi drahá, ale vlaková přeprava je pro vás stále pomalá máme v nabídce super-economy servis s tranzitním časem 13-18 dnů. 


CBAM
a tématický webinář

Upozorňujeme a připomínáme, že zbývá již jen pár dní na zadání reportingu CBAM. Do 30.10. 2024 je nutné vykázat již skutečné hodnoty emisí pro dovozy za 2. kvartál letošního roku.  
Oznamující deklaranti nesou odpovědnost a mohou jim být uloženy sankce, pokud nesplní povinnost vykazování CBAM a pokud nepřijali nezbytné kroky. Oznamující deklaranti musí vyvinout veškeré možné úsilí, aby od svých dodavatelů nebo výrobců zboží CBAM získali skutečné údaje o emisích. 
Pokud se oznamujícím deklarantům nakonec nepodaří získat údaje o skutečných emisích, zvolí v poli "Typ stanovení" novou možnost "Skutečné data nejsou k dispozici" (Actual data not available). Pokud je tato možnost zvolena, bude výkaz CBAM formálně považován za nesprávný/neúplný, ale je možné ho takto předložit. 
 
Zároveň je v takovém případě nutné Použít pole "Additional Information“ a uvést odůvodnění, proč chybí údaje o skutečných emisích a na  kartě "Supplementary" nahrát podpůrné dokumenty potvrzující neúspěšné úsilí a kroky podniknuté k získání údajů od dodavatelů a/nebo výrobců. 
Oznamující deklaranti, kteří již podali zprávu CBAM s použitím předchozí metodiky (dříve bylo oznámeno, že je možné deklaraovat „0“ emisí) nemusí tyto zprávy podávat znovu. 
 
V těchto dnech také finišujeme práce na přípravě webináře, který se bude CBAM a nadcházející podobné povinnosti tzv. deforestaci věnovat a který by se měl konat 5.11. v odpoledních hodinách. Očekáváme, že pozvánku pošleme během tohoto týdne.
 

Další články

Newsletter 31/2024: Střípky z logistického trhu a mimořádná nabídka

V čase předvánočním Vám přinášíme několik střípků z logistického světa, tentokrát i v trochu pozitivním duchu. A nabízíme zajímavou příležitost pro importy z Ningba ve smyslu super rychlého námořního servisu, který, jak doufáme, odstartuje nový trend a vy u toho můžete být s námi!

Newsletter 30/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Konec roku v logistice bývá zpravidla poněkud hektický. Nejinak tomu je letos a berme to jakou dobrou zprávu. Pokud by se nic nedělo, vše si tak nějak plynulo líně ve stagnujícím tempu, bylo by to špatné znamení. A asi by nás to ani nebavilo. Pojďme se tedy podívat, co hýbe dodavatelským řetězcem.

Newsletter 28/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Věříme a pevně doufáme, že jste přečkali poslední dny v pořádku a pokud možno s žádnou nebo alespoň minimální úhonou. A myslíme na ty, kteří teď mají jiné starosti než číst náš newsletter, který by vám sice rád nalil optimismus do žil, ale ani na poli logistiky není vše zalité sluncem. Nicméně štěstí přeje připraveným a pojďme se v krátkosti podívat na to, co nás čeká a nejspíš nemine.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.