Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Podzimní čas je pro někoho časem smutným s ohlížením se za teplými dny léta. Ale je také obdobím barevným a pestrým. V obchodě je časem příprav na ukončení roku letošního a vyhlídek na ten další, časem rozpočtování. V dnešním newsletteru se podíváme, jak barevný a pestrý je podzim logistický.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
IMPORTNÍ PŘEPRAVY Z ASIE
Podzimní měsíce převzaly vládu nad přírodou. Listy se začínají zabarvovat a pozvolna padají ze stromů.
EXPORTNÍ PŘEPRAVY
Situace v exportním směru se, i díky ukončení stávky v US přístavech na Východním pobřeží a Mexickém zálivu, která nakonec trvala od 1.10 do 4.10. dočasně stabilizovala. I tak přidělala vrásky na čele nejen rejdařům, ale i mnohým exportérům. Proč pouze dočasně? Mezi odbory, které zastupují přístavní dělníky a provozovateli přístavů došlo k dohodě o prodloužení „aktuální“ Smlouvy do 15.1.2025 s tím, že bude vypracována Smlouva nová, do které budou zapracovány body, na kterých se obě strany dohodly. Nezbývá tedy než doufat, že to, co se dojednalo u stolu, bude platit i v písemné podobě a v lednu příštího roku dojde k oficiálnímu podpisu nové Smlouvy.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
Po zastavení a komplikaci přeprav na terminálu v Malaszewicích, způsobené nedávnými povodněmi, se provoz opět zotavil a většina zpožděných kontejnerů byla již odbavena a doručena příjemcům. Vlaková přeprava se vrátila do starých kolejí s dostupnou kapacitou v Číně, přičemž tranzitní čas se pohybuje mezi 35 až 40 dny ze dveří do dveří. Pro importéry, kteří chtějí přepravu ještě více urychlit, je nadále k dispozici expresní služba pro FCL variantu. Ta umožňuje zkrácení doby přepravy o 5 až 7 dní díky rychlejšímu odjezdu z terminálu a přednosti při překládce kontejnerů na hraničním přechodu mezi Čínou a Kazachstánem.
Nová železniční alternativa: Jižní trasa (Middle Corridor) mimo Rusko a Bělorusko
LETECKÉ PŘEPRAVY
Za 14 dnů nás čeká konec letního letového řádu a na řadě je ten zimní, zpravidla „dražší“. Toto očekávání se nám již začíná promítat jak do importních sazeb viz dále, tak do exportních např. do USA. Ty na Blízký Východ kupodivu i přes značně nestabilní situaci v regionu zatím tak rychle nerostou. Plné importní kapacity z Číny, také nahrávají dobrým sazbám zpět. Při exportu právě do Číny se tedy i v případě těžších zásilek vyplatí vzít leteckou přepravu v úvahu!
IMPORTY Z ASIE
Vánoční a e-commerce sezóna se začíná projevovat na kapacitách a cenách z Číny i Taiwanu. Ceny rostou a co platilo včera, nemusí platit dnes. Při poptávání cen s časovým předstihem tedy v tomto období s tímto faktem raději počítejte. Rychlá spolupráce a dodání odesílatelem vám naopak dokáže náklady ušetřit.
SUPER-ECONOMY ALTERNATIVA
Pro zásilky z Číny, které mají již kolem 1000 kg a jejich realizace leteckou přepravou s přímým spojením nebo economy řešením je tak velmi drahá, ale vlaková přeprava je pro vás stále pomalá máme v nabídce super-economy servis s tranzitním časem 13-18 dnů.