Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzimní čas je pro někoho časem smutným s ohlížením se za teplými dny léta. Ale je také obdobím barevným a pestrým. V obchodě je časem příprav na ukončení roku letošního a vyhlídek na ten další, časem rozpočtování. V dnešním newsletteru se podíváme, jak barevný a pestrý je podzim logistický.

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY 

IMPORTNÍ PŘEPRAVY Z ASIE 


Podzimní měsíce převzaly vládu nad přírodou. Listy se začínají zabarvovat a pozvolna padají ze stromů. 
Importní ceny z Asie mají již tuto fázi, dle všeho, za sebou. Po Golden weeku se klesající trend k překvapení mnohých zastavil a rejdaři již s předstihem začali na listopad vyhlašovat navýšení krátkodobých, spotových cen. Navýšení kolem USD 800/TEU pro první polovinu listopadu je dle našeho názoru velmi ambiciózní a předpokládáme, že postupně dojde k revizi finální výše. Nicméně rejdaři tímto krokem vyvolali menší „poplach“ na trhu a zákazníci se ještě rychle snaží využít současné příznivé cenové hladiny  a odlodit své zboží do konce října. Lodě se tím pádem naplnily a proto již dnes je problém s potvrzováním místa s odplutím do 31.10. 
 
Signál vyslaný rejdaři může znamenat, že ceny již dosáhly svého dna a další cenový propad již není z jejich strany akceptovatelný. Naopak pod vidinou blížící se „jarní sezóny“, kdy vrcholem budou každoroční oslavy Čínského nového roku (29.1.2025), se v listopadu dá očekávat cenová nestabilita, právě s ohledem na blížící se prosincový a lednový „boj o místo na lodích“, kdy už k poklesu cen nebude důvod. Právě naopak. 
Aktuální  vývoj situace tedy nahrává těm, kteří si zafixovali ceny s garancí místa na celý 4.Q.2024, byť cenová úroveň u těchto kontraktů byla zprvu o něco vyšší. 
 
Příznivou zprávou pro importéry z Indie, Pákistánu a Bangladéše je skutečnost, že importní ceny z těchto oblastí, i s ohledem na uklidněnou situaci v překladových přístavech, mají klesající tendenci, i když k jejich snižování přistupují rejdaři velice obezřetně a cenová hladina je stále o něco vyšší ,než aktuální cenová hladina importních přeprav z Dálného Východu.
 
Rejdaři se také připravují na rozpad 2M Aliance a vzniku nové pod názvem Gemini (o tomto jsme vás informovali v předchozích newsletterech). Detailnější informace o fungování zatím neodhalili, ale právě nová Aliance Gemini, připravuje průlomový projekt, který jde zcela proti aktuálnímu vývoji. V plánu je snížit počet napřímo naplouvaných přístavů a naopak rozšířit počet přístavů, obsluhováných menšími loděmi tzv. feedery. Ty budou plnit megamaxlodě v hlavních, bázových přístavech plujících do Evropy. 
 
O vývoji a detailech vás budeme dále informovat.
 
 


EXPORTNÍ PŘEPRAVY 


Situace v exportním směru se, i díky ukončení stávky v US přístavech na Východním pobřeží a Mexickém zálivu, která nakonec trvala od 1.10 do 4.10. dočasně stabilizovala. I tak přidělala vrásky na čele nejen rejdařům, ale i mnohým exportérům. Proč pouze dočasně? Mezi odbory, které zastupují přístavní dělníky a provozovateli přístavů došlo k dohodě o prodloužení „aktuální“ Smlouvy do 15.1.2025 s tím, že bude vypracována Smlouva nová, do které budou zapracovány body, na kterých se obě strany dohodly. Nezbývá tedy než doufat, že to, co se dojednalo u stolu, bude platit i v písemné podobě a v lednu příštího roku dojde k oficiálnímu podpisu nové Smlouvy. 
 
Avšak i výše zmíněné 4 dny stávky měly velice negativní vliv na tok zboží a došlo tím k narušení dodavatelsko - odběratelského řetezce. Velké množství kontejnerů směřujících do USA rejdaři 
vyložili v přístavech v Karibské oblasti a jelikož tyto přístavy nemají tak velkou kapacitu, došlo tedy k jejich přehlcení. I to je důvod, proč rejdaři začali vyhlašovat u přímých exportních přeprav do těchto přístavů příplatky za kongesci, která v nich panuje. 
 
Pozitivní zprávou je, že příplatky, které rejdaři vyhlásili v souvislosti se stávkou, u přeprav do USA, byly po skončení stávky zrušeny, neboť neměly opodstatnění a jejich aplikaci by rejdaři měli velice těžké zdůvodnit. Uvidíme, zda se ustálí i cenová hladina u exportních přeprav do USA, kde došlo za poslední 2 měsíce ke značnému růstu cen. Předpoklady k tomu jsou. 
  
Bedlivě a s napětím také sledujeme vývoj konfliktu na Blízkém východě, který má negativní dopad na stabilitu rejdařských servisů do této oblasti. Dochází zde k neustálým změnám,které nijak neprospívají k plynulosti obchodu. 
 


ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY

Po zastavení a komplikaci přeprav na terminálu v Malaszewicích, způsobené nedávnými povodněmi, se provoz opět zotavil a většina zpožděných kontejnerů byla již odbavena a doručena příjemcům. Vlaková přeprava se vrátila do starých kolejí s dostupnou kapacitou v Číně, přičemž tranzitní čas se pohybuje mezi 35 až 40 dny ze dveří do dveří. Pro importéry, kteří chtějí přepravu ještě více urychlit, je nadále k dispozici expresní služba pro FCL variantu. Ta umožňuje zkrácení doby přepravy o 5 až 7 dní díky rychlejšímu odjezdu z terminálu a přednosti při překládce kontejnerů na hraničním přechodu mezi Čínou a Kazachstánem. 


Nová železniční alternativa: Jižní trasa (Middle Corridor) mimo Rusko a Bělorusko 

Na trhu se objevuje staronová linka železniční přepravy - jižní cesta přes Kaspické moře. Objevila se již po vypuknutí konfliktu Ruska s Ukrajinou, ale z hlediska zákazníka nedávala příliš smysl. Cena dražší vlakové přepravy s tranzitním časem delším než námořní přeprava zkrátka nebyla atraktivní. Nespustili jsme však tuto alternativu ze zřetele. Produkt doznal značného vývoje a po námi uskutečněných přepravách můžeme potvrdit, že současné tranzitní časy se pohybují okolo 45 dnů ze dveří do dveří, což je v tuto chvíli velmi podobné tranzitní době vlaků, které jezdí severní cestou. Tato možnost může navíc být vhodná pro společnosti, které odmítají a nevyužívají železniční spojení přes Rusko a Bělorusko. Pokud máte zájem o tuto variantu přepravy, pouze zatím FCL, neváhejte nás kontaktovat a rádi Vám tento servis nabídneme. 



LETECKÉ PŘEPRAVY

Za 14 dnů nás čeká konec letního letového řádu a na řadě je ten zimní, zpravidla „dražší“. Toto očekávání se nám již začíná promítat jak do importních sazeb viz dále, tak do exportních např. do USA. Ty na Blízký Východ kupodivu i přes značně nestabilní situaci v regionu zatím tak rychle nerostou. Plné importní kapacity z Číny, také nahrávají dobrým sazbám zpět. Při exportu právě do Číny se tedy i v případě těžších zásilek vyplatí vzít leteckou přepravu v úvahu! 

IMPORTY Z ASIE 

Vánoční a e-commerce sezóna se začíná projevovat na kapacitách a cenách z Číny i Taiwanu. Ceny rostou a co platilo včera, nemusí platit dnes. Při poptávání cen s časovým předstihem tedy v tomto období s tímto faktem raději počítejte. Rychlá spolupráce a dodání odesílatelem vám naopak dokáže náklady ušetřit.  

SUPER-ECONOMY ALTERNATIVA
 

Pro zásilky z Číny, které mají již kolem 1000 kg a jejich realizace leteckou přepravou s přímým spojením nebo economy řešením je tak velmi drahá, ale vlaková přeprava je pro vás stále pomalá máme v nabídce super-economy servis s tranzitním časem 13-18 dnů. 


CBAM
a tématický webinář

Upozorňujeme a připomínáme, že zbývá již jen pár dní na zadání reportingu CBAM. Do 30.10. 2024 je nutné vykázat již skutečné hodnoty emisí pro dovozy za 2. kvartál letošního roku.  
Oznamující deklaranti nesou odpovědnost a mohou jim být uloženy sankce, pokud nesplní povinnost vykazování CBAM a pokud nepřijali nezbytné kroky. Oznamující deklaranti musí vyvinout veškeré možné úsilí, aby od svých dodavatelů nebo výrobců zboží CBAM získali skutečné údaje o emisích. 
Pokud se oznamujícím deklarantům nakonec nepodaří získat údaje o skutečných emisích, zvolí v poli "Typ stanovení" novou možnost "Skutečné data nejsou k dispozici" (Actual data not available). Pokud je tato možnost zvolena, bude výkaz CBAM formálně považován za nesprávný/neúplný, ale je možné ho takto předložit. 
 
Zároveň je v takovém případě nutné Použít pole "Additional Information“ a uvést odůvodnění, proč chybí údaje o skutečných emisích a na  kartě "Supplementary" nahrát podpůrné dokumenty potvrzující neúspěšné úsilí a kroky podniknuté k získání údajů od dodavatelů a/nebo výrobců. 
Oznamující deklaranti, kteří již podali zprávu CBAM s použitím předchozí metodiky (dříve bylo oznámeno, že je možné deklaraovat „0“ emisí) nemusí tyto zprávy podávat znovu. 
 
V těchto dnech také finišujeme práce na přípravě webináře, který se bude CBAM a nadcházející podobné povinnosti tzv. deforestaci věnovat a který by se měl konat 5.11. v odpoledních hodinách. Očekáváme, že pozvánku pošleme během tohoto týdne.
 

Další články

Newsletter 01/2025: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Jsme vždy mnohem raději, když vás můžeme informovat o radostných a pozitivních událostech a trendech v logistice. Těch bylo v uplynulém roce jako šafránu. Jsme proto nadmíru rádi, že nový rok 2025 a jeho dosavadní průběh nám umožňují psát tento newsletter jako výčet vesměs dobrých zpráv. Přejeme vám, ať se pro vás letošní rok vyvíjí právě v takovém duchu.

Newsletter 31/2024: Střípky z logistického trhu a mimořádná nabídka

V čase předvánočním Vám přinášíme několik střípků z logistického světa, tentokrát i v trochu pozitivním duchu. A nabízíme zajímavou příležitost pro importy z Ningba ve smyslu super rychlého námořního servisu, který, jak doufáme, odstartuje nový trend a vy u toho můžete být s námi!

Newsletter 30/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Konec roku v logistice bývá zpravidla poněkud hektický. Nejinak tomu je letos a berme to jakou dobrou zprávu. Pokud by se nic nedělo, vše si tak nějak plynulo líně ve stagnujícím tempu, bylo by to špatné znamení. A asi by nás to ani nebavilo. Pojďme se tedy podívat, co hýbe dodavatelským řetězcem.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.