Newsletter 23/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Newsletter 23/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Máme tu léto a prázdniny. Horké dny se střídají s letními bouřemi. Očekávání odjezdu ratolestí se zase střídá s čekáním na jejich včasný příjezd. Ti bezdětní čekají na vhodný okamžik k realizaci dovolené s ohledem na počasí, kalendář a cenu. Stejně jako v logistice, kde vrcholí zimní, chcete-li vánoční sezóna. Podívejme se pod pokličku jednotlivých přeprav na to, co nám léto připravilo.

LETECKÉ PŘEPRAVY

Sazby za leteckou nákladní dopravu se podle nejnovějších týdenních údajů a analýz drží pevně během tradičně klidnějšího období na trhu, podpořeného pokračující silnou poptávkou a vysokými spotovými sazbami z asijské a středovýchodní oblasti. Hlavním důvodem zvýšené poptávky může kromě jiného být zhoršující se volná kapacita zapříčiněná námořním exportem vozidel BYD a krizí v Rudém moři. Přestože celková celosvětová tonáž za poslední celý týden (24. týden) poklesla o -2%, průměrné sazby zůstaly víceméně stabilní. Stále se však jedná o nárůst více než +8 oproti ekvivalentnímu týdnu minulého roku a výrazně nad úrovní před covidem (+42 % ve srovnání s červnem 2019). 
 
Kombinace čísel za poslední celé dva týdny odhaluje zvýšení sazeb i tonáže o +1% ve srovnání s předchozími dvěma týdny. Srovnání s minulým rokem však ukazují, že tonáž (+11 %) i sazby (+8 %) výrazně převyšují loňskou úroveň, a to díky výrazně vyšší poptávce ze všech hlavních regionů světového trhu.
 

ALTERNATIVNÍ KOMBINOVANÉ
PŘEPRAVY Z DÁLNÉHO VÝCHODU

Nicméně hlavní letecká sezóna je ještě před námi a sazby z Dálného Východu jsou stabilní a přijatelné. Jako kombinace s přepravou železniční nebo automobilovou tak mohou být dobrou variantou pro námořní přepravu tam, kde příjemce spěchá.
 
V případě sea/air varianty se aktuální sazby pohybují na úrovni 50% letecké přepravy s odhadovanou tranzitní dobou cca 24 dnů. 
 
Varianta truck/air se nákladově pohybuje cca na úrovni 75% nákladů letecké přepravy s odhadovanou tranzitní dobou cca 6-8 dnů.
 

 

NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY

Vývoj kontejnerové přepravy Asie – EU 2024

Současný námořní trh možná někomu začíná připomínat dobu během pandemie covidu. V určitých ohledech nebude daleko od pravdy. Ceny letí nahoru a místa je nedostatek. Věřme však, že do podobných sazebních výšin, tranzitních časů a míry ucpání přístavů budeme ušetřeni. Bohužel ale, schopnost i jen zhruba předvídat, co udělají přepravní sazby během následujících šesti měsíců, je obtížnější než kdy předtím. Je to i například i proto, že dvě nejpravděpodobnější cesty vedou k odlišným koncům.
 
V roce 2023 jsme pozorovali očekávanou stabilizaci servisů a s tím v ruku ruce stabilizaci cen, které díky slabší poptávce, až na určité výjimky, spíše klesaly. Zprávy o přicházejících nových lodích nahrávali pocitu, že kapacit bude přebytek a situace bude pro zákazníky i po oživení trhu přívětivá.
 

CO SE TEDY STALO V ROCE 2024,  ŽE SE VÝVOJ OBRÁTIL?

Příčin je několik a pojďme si jednotlivé aspekty ovlivňující námořní trh projít:
 
1) Základním východiskem, na který se při popisu vývoje námořního trhu, musíme podívat je dlouhodobá poptávka vs. nabídka.
 
Růst globální poptávky o přibližně 8 % za posledních pět let v kombinaci s růstem celosvětového lodního prostoru o 25 % vytvořil značnou nadměrnou kapacitu. Poměrně velká část této kapacity však byla absorbována jevem, který nazýváme slow-steaming (zpomalování lodí, ať už za účelem  snížení ekologické stopy nebo nákladů).

2) Druhý aspekt, který na začátku ledna vyvolal první citelné zdražovaní a šok je krize v Rudém moři.
 
Delší plavební vzdálenost kolem jižní Afriky znamená nejen nárůst nákladů, ale sníženou nabízenou kapacitu. Jednoduše řečeno, rejdař „otočí“ loď mezi Asií a Evropou za stejnou dobu méněkrát a tato kapacita pak chybí. Jen v období březen - duben 2024, tak nabídka lodního prostoru byla o 9% nižší než ve stejném období roku předcházejícího. A z jiného pohledu, nadměrná kapacita zmíněná v předchozím odstavci v podstatě dostačuje k tomu, aby se vyrovnala s novými odklony kolem Afriky. Za předpokladu, že plavidla budou opět zrychlena a za předpokladu, že nedojde k žádným dalším událostem. Nezapomínejme však na to, že jsme zatím svědky opačného trendu, kdy Hútíové ohrožují plavidla čím dál od břehu a ta tak obeplouvají Afriku v narůstajících vzdálenostech.
 
3) Kongesce přístavů: Přetížení přístavů v Asii se postupně zhoršuje již několik měsíců. Čína   také hlásí nedostatek, zejména 40-stopých, kontejnerů. V kombinaci s nulovou přebytečnou    kapacitou viz výše, to znamená, že rovnováha nabídky a poptávky je pryč a nabídka prostoru je nedostatečná.
 
 
4) A v tento moment nastalo tolik vyhlížené oživení poptávky.  Vyhlížené, ale překvapivé. Takto   brzký začátek sezóny nečekali ani rejdaři. Zákazníci sledující zprávy z Adenského zálivu, čínsko-americké obchodní přetahování, zřícení mostu v Baltimore a stále probíhající ruskou invazi, si zřejmě chtěli včas pojistit „vánoční“ sezónu a včasným importem tak předejít zdržením a pozdním dodávkám.
Dá se tak usuzovat podle toho, že zatímco kontejnerová doprava zaznamenává náhlý prudký nárůst poptávky, totéž není případ letecké nákladní dopravy. Pokud by náhlá prudká poptávka byla způsobena náhlým nákupním náporem spotřebitelů, dalo by se očekávat, že letecká nákladní doprava poroste také.


O kolik tedy ceny zatím reálně vyrostly?

Největší nárůst zaznamenalo námořné z Dálného východu do severní Evropy, které se od 1. dubna zvýšilo o 30 % (3 349 USD) a 16. května činil 4 343 USD za FEU. To je o 198 % více než před 12 měsíci (1 456 USD).

Návrat pandemické nejistoty? Bude vývoj cen podobný?

Situace na trhu je právě teď opravdu podobná počátečním fázím pandemických výpadků, kdy nedostatečná kapacita vedla k největšímu zvýšení sazeb, jaké kdy toto odvětví zažilo. Pokud trh zůstane ve výše popsané kondici – a zvláště pokud se nejedná pouze o dočasný vrchol sezóny, ale o trvalý boom – pak je vývoj sazeb připraven k opakování pandemických výpadků. Je zcela možné, že bychom mohli znovu vidět nárůsty sazeb na úrovni pandemie.
 
Pokud se však trasa přes Suez znovu otevře – jakkoli se to v tuto chvíli zdá nepravděpodobné – okamžitě by to obnovilo nadměrnou kapacitu a mohlo by to způsobit prudký pokles spotových sazeb.
 
Který scénář nastane, neví nikdo. Nejen zákazníci, ale i přepravci, tak čelí obtížím při plánování dodavatelských řetězců a odhadování a řízení přepravních nákladů minimálně do konce roku.
 
Jedinou jistotou je tedy nejistota. Je fér k optimistické variantě uvolnění Suezu dodat i to, že další zmíněné jevy, které mají na dodavatelský řetězec vliv nemizí (obchodní napětí mezi USA a Čínou, Čína manévrující kolem Taiwanu, Rusko...) a kongesce přístavů v Asii se dříve nebo později promítne do přístavů evropských.
 

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY

Hedvábná stezka z Dálného Východu zareagovala na přetlak na moři přidáním spojů a samozřejmě si udržuje díky časové výhodě i cenový odstup. Pro různé odjezdové terminály platí různá časová zdržení na odjezdu. Momentálně se zdá nejpřijatelnější Xian s 2-5 dny. Některé servisy však mohou být zdrženy až 2 týdny. Operátoři se tak snaží uvolnit kongesci na přechodech, kde také dochází ke zdržení 1-2 týdny. Po vzoru některých speciálních servisů na moři železniční operátoři nabízejí možnost příplatku, které by mělo přinést na hranicích přednostní odbavení.


ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY Z TURECKA

Momentálně došlo k poklesu sazeb železničního servisu z Halkali a vlak je tak ještě konkurenčnější nabídkou proti přepravě pozemní.
 
Podrobnosti naleznete v našem letáku: zde
 
 

Další články

Newsletter #26/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Okurková sezóna v logistice? Minulost! Připravte se na změny v letecké, železniční a námořní přepravě. Čeká nás Golden Week v Číně, problémy v Bangladéši a další výzvy. Získejte nejnovější informace o sazbách, kapacitách a možných zpožděních.

Newsletter #25/2024: CBAM - Aktuální informace a novinky

31. červenec je poslední řádný termín podání hlášení CBAM za 2. čtvrtletí roku 2024. Toto hlášení je zároveň poslední, ve kterém je možné použít referenční hodnoty. Pro zprávu za 3. kvartál 2024 je již nutné vykazovat skutečné hodnoty emisí získané od výrobce. Jak se k těmto hodnotám dostat? I to je obsahem dnešního monotematického newsletteru. 

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.