Newsletter 22/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
V dnešním vydání se podíváme nejen, co se děje na nebi, kolejích a moři, ale i na novou fázi zavádění ICS 2.
LETECKÉ PŘEPRAVY
Americká tradelane je stabilní, ceny jsou zde oproti Dálnému východu na importním směru poloviční.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
- Importéři počítají s delší dobou přepravy a urychlili nakládky u svých dodavatelů v Číně o několik týdnů dříve
- Rejdaři ve snaze zabránit propadu cen vynechali několik odjezdů (blank sailings)
- V Číně začínají chybět prázdné kontejnery pro nakládky zboží (rejdaři přednostně nakládají na exportní lodě z Evropy ložené kontejnery)
- V mnoha přístavech v Asii, včetně těch největších, čekají lodě na vykládku 2-5 dní (kongesce přístavů), což rejdaře vede k dalším změnám v jízdních řádech konkrétních lodí (vynechávání přetížených přístavů)
Velmi doporučujeme před blížící se sezónou včasné plánování, rádi s vámi budeme konzultovat nejvhodnější termíny a způsob dopravy, abyste měli zboží naskladněné včas.
Místo se vždy najde, ale má a bude mít svou cenu…
Pozitivní je, že i v této složité době se najdou příjemné novinky: francouzský rejdař CMA-CGM otevírá od června nový servis mezi Asií a Evropou s výrazně kratší dobou přepravy než je obecný standard. Například doba přepravy z Ningba do Evropy (Koperu) by měl trvat „jen“ 38 dní (obvyklý t/t do Hamburgu se aktuálně pohybuje okolo cca 48 a více dní), z Busanu do Koperu 36 dní a ze Shekou (oblast Shenzen/Yantian) do Evropy (Koperu) bude trvat jen 31 dní, což je také o 10 dní rychlejší než klasický servis do Hamburku. Rychleji je možné se dostat do vybraných přístavů v Asii i exportně. Krátká doba přepravy je dána routingem přes Suezský kanál.
Kromě importů z Asie je situace klopotná ještě v případě exportů a importů do oblasti Středního východu (Arabský záliv) a Indického subkontinentu, kde je potřeba knihovat s předstihem 2-3 týdnů. Na transatlantických linkách vládne relativní klid a to i přes havárii v Baltimore.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
Objem přeprav na kolejích z Číny nadále stoupá, a to zejména kvůli prodlouženému tranzitnímu času na moři. To vede k častějším odjezdům z terminálů a zvýšené kapacitě, která platí nejen pro FCL zásilky, ale také pro LCL sběrné kontejnery, které nabízejí dostatek místa a umožňují odjezd až dvakrát týdně.
Navýšení objemu má bohužel negativní vliv na tranzitní časy, které jsou prodlouženy zpožděním na terminále v Malaszewicích, kterým projíždí většina železničních vlaků z Evropy do Číny. Kontejnery zde často čekají 7 až 10 dní na vlaky směřující do ČR, což způsobuje, že tranzitní doba momentálně dosahuje 37 až 42 dní ze dveří do dveří. Pro urgentní kontejnery umíme dobu přepravy zkrátit doručením kontejnerů na přímých tahačích rovnou z Malaszewic.
Import Control System 2 (ICS2)
V loňském newsletteru 04/2023 jsme vás informovali o sbližování evropských celních systémů, digitalizaci a posouvání hlášení parametrů přepravovaných zásilek časově blíže nakládce. Zpráva zněla takto:
ICS-2 se k 1.3.2023 octlo ve své 2. fázi, kdy namísto předchozího nahlašování poštovních a některých urgentních leteckých zásilek, je nyní vyžadováno deklarování veškerého leteckého carga. Ostatní druhy přepravy se přidají od 1.3. 2024, protože to by zároveň mělo být datum, kdy se systém ICS-2 propojí se systémem NCTS. Je zřejmé, že datumy se mohou při převádění do praxe o několik měsíců posouvat, ale trend a cílový stav je daný.
Nyní tedy na základě aktuálních informací upřesňujeme a upozorňujeme, že od letošního 3. června platí povinnost importní celní předhlášky pro zásilky směřující do EU po moři pro plnění zajištěné rejdařem (založeném na Master B/L) a od 4. prosince pro plnění zajištěné zasílatelem (House nebo FIATA B/L).
K leteckým přepravám se tak přidává zatím pouze přeprava námořní. Železniční a pozemní se posouvá na 1.4. 2025
Každý odesílatel zásilky z mimounijní země (včetně například Velké Británie) po moři do EU bude od výše zmíněného data povinen zprostředkovaně odeslat do evropského celního systému podrobné údaje o zásilce. Klíčovým údajem bude harmonizovaný kód celního sazebníku, tedy HS kód.
Doporučujeme vám tedy, abyste si včas a předem, ideálně již při objednávání při objednávání zásilek - vyžádali HS kód, kterým bude zásilka v zámoří deklarována. Pokud máte pochybnosti o správnosti HS kódu nebo správnosti zařazení či nejste schopni HS kód vyhledat vůbec, obraťte se na nás, rádi vám v tomto směru pomůžeme. Dále se bude uvádět přesné určení odesílatele a příjemce, u něj vč. EORI. Vaše EORI bude muset být součástí obchodní faktury.