Od 1. dubna se letecké přepravy dostaly do období letního letového řádu což v praxi znamená navýšení letových frekvencí či znovuotevření linek do přes zimu nelétaných destinací.
Navýšení přepravních kapacit by mělo mít za následek snížení přepravních nákladů a zatraktivnění tohoto druhu přepravy obzvláště v exportním směru což se již v posledních měsících projevilo na vzrůstající poptávce, která ale stále zůstává pod úrovní před pandemií.
Výjimkou prozatím zůstávají importní sazby za leteckou přepravu obzvláště z oblasti pevninské Číny, Hong Kongu a Japonska kde se stále sazby drží na vyšší úrovni díky zvýšené poptávce ze strany společností obchodující s e-commerce komoditami a také vzhledem k výrazně delší době přepravy po moři. Zákazníci požadující rychlejší a spolehlivější doručení zboží pro nadcházející letní sezonu se stále častěji přiklání k volbě letecké přepravy.
Nicméně s navyšováním přepravních kapacit se v brzké době očekává snížení sazeb i v importním směru.
ALE…
Obecně se očekává, že globální poptávka po leteckých přepravách poroste během tohoto roku o 4-5%. Což by pro letecké společnosti byla dobrá zpráva. Nabízí se ovšem otázka, jestli postupně narůstající poptávku bude možno saturovat odpovídající dostupnou kapacitou.
Jak uvádí server STAT Trade Times, varovný signál přichází z IATA World Cargo Symposia, které se nedávno konalo v Hong Kongu. Podle informace Michaela Steena, CEO letecké společnosti Atlas Air, je v současnosti v provozu ca. 650 ryze nákladních velkokapacitních letadel (wide body). A zhruba 120 letadel z těchto 650 je starších 30ti let. Obvyklé stáří nákladních letadel se pohybuje mezi 30 a 35 lety. Což znamená, že během následujících několika let se přestane používat ca.18% dostupné kapacity, která nebude tak rychle nahrazena novými stroji.
Nákladní letadla přepravují globálně 60% objemu zboží, zbylých 40% zboží se přepravuje v nákladním prostoru pasažérských letadel. V tomto kontextu vyznívá nadcházející výpadek nákladní kapacity ještě dramatičtěji. Nákladní letadla obsluhují především průmyslová a logistická centra, proto není možné očekávaný výpadek kapacity nahradit kapacitou nákladových prostorů pasažérských letadel. Pasažérská letadla totiž povětšinou létají do jiných destinací…
S narůstajícím objemem nových e-commerce platforem jako TEMU nebo Shein se situace dále vyostří. V blízké budoucnosti tedy lze očekávat nedostatek kapacity především na letech z Číny do Evropy a USA – ale nejen tam, protože část zbylé nákladní flotily se může přesměrovat právě na tyto linky s velkou poptávkou. A věrným společníkem ubývající kapacity je vyšší cena za dopravu.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
Námořní přepravy fungují vcelku bezproblémově. Ale stále se musí vyrovnávat s novými a novými „hot pointy“, které narušují celkovou idylu.
- Rudé moře. Po ostřelování lodí v Adenském zálivu se jízdní řády ustálily a počítají se zajížďkou kolem Mysu Dobré naděje. Doba přepravy je delší o 7-10 dní.
- Panamský kanál. Jezero Gatun je významným zdrojem vody pro zdymadla Panamského kanálu. Delší období bez dešťů a nedávné rozšíření kanálu způsobily nedostatek vody a tím i zkomplikovaly průjezd velkých kontejnerových lodí. Lodě se musí před vjezdem do kanálu odlehčovat a kontejnery se na druhou stranu USA dopravují po železnici nebo menšími feeder loděmi. V oblasti teď začalo více pršet, mělo by tedy dojít k postupnému obnovení původního provozu.
- Baltimore. Mediálně vděčná událost, kdy kontejnerová loď o kapacitě 10000 TEU narazila do pilíře mostu Francis Scott Key. Konstrukce mostu se po nárazu zcela zhroutila. Významný přístav je na několik měsíců odříznut od námořních přeprav. Kontejnery jsou přesměrovávány do přístavů Norfolk a New York odkud budou do oblasti Baltimore přepravovány náhradní dopravou po zemi. U této nehody hrozí vyhlášení největší General Average v dějinách. Výši výloh by zcela jistě překonala i náklady na odstranění škod vzniklých uvíznutím lodi Ever Given v Suezském kanálu před třemi roky.
- Evyap Turecko. Událostí s menším dopadem na globální trh je kolize lodi YM Witness v tureckém přístavu Evyap, kdy loď nesprávným manévrem zcela zlikvidovala tři ze čtyřech přístavních jeřábů. Kdo se chcete podívat, jak je možno jeřábům podtrhnout nohy, zadejte do youtube klíčová slova YM Witness Evyap. I v tomto případě je možné vyhlášení institutu Společné havárie.
Vraťme se ale do běžného námořního života. Zajímavou informací je, že nutnost objíždění Afriky namísto průjezdu Suezským kanálem absorbuje ca.7% dodatečné celosvětové kapacity lodí. Rejdařům tak události u Rudého moře přišly svým způsobem vhod. Celosvětová poptávka je stále relativně nízká a na trh přichází novostavby lodí objednaných ještě před covidovým útlumem.
Objíždění Afriky má kromě prodloužení doby přepravy ještě jeden negativní aspekt. Delší trasa a zrychlení lodí znamenají vyšší exhalace CO2 v přepočtu na jednu cestu. To, co se podařilo ušetřit technickými opatřeními na lodích, se hravě propálí díky delší trase.
Zaznamenáváme také větší důraz na celkovou efektivitu procesů. Zkracuje se bezsankční doba pro zrušení knihování. Zpřísňují se podmínky pro nakládku a vykládku kontejnerů v ČR: volná doba pro nakládku nebo vykládku se od 1.4. zkrátila ze 4 hodiny na 3.
Větší změny v námořních dopravách nás čekají začátkem příštího roku, kdy dojde k přeskupení některých aliancí. Maersk se rozchází se svým dosavadním aliančním partnerem MSC. Maersk bude od roku 2025 spolupracovat s rejdařem Hapag Lloyd. Jestli MSC bude součástí nějaké jiné aliance anebo bude operovat sám (což je dobře možné vzhledem k velikosti tohoto rejdaře), jak moc bude kapacita Hapagu chybět stávající THE Alliance, to je v tuto chvíli předmětem spekulací.
Jasné je to, že se bude snižovat počet přímo najížděných přístavů. Ve jménu větší efektivity bude nahrazován systémem Hub and Spoke, tedy menším počtem bázových přístavů, ze kterých budou ty ostatní obsluhovány feeder loděmi.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
ŽELEZNIČNÍ SPOJENÍ S ČÍNOU
Železniční přeprava v importním směru z Číny disponuje kapacitou i vyšší frekvencí odjezdů.
Nabízené servisy fungují na velmi dobré úrovni. Vzhledem k rostoucímu objemu zboží operátoři využívají odjezd svých sběrných kontejnerů až dvakrát týdně, tudíž je k dispozici dostatečná kapacita pro LCL zásilky. Podobně jsou na tom i FCL přepravy, kde umíme nabídnout několik variant s dostatečnými možnostmi pro rezervaci na vlaku.
Kapacita vlaku exportních kontejnerů do Číny rychle mizí, a proto doporučujeme řešit případnou dopravu co nejdříve. Místo se většinou najde, ale problémem může být cena, protože operátoři v tuto chvíli nabízí alternativy se směrováním přes méně vytížené čínské terminály. Bohužel ne každý se nachází ve středu Číny, což může být důvodem drahého svozu v Číně, který je součástí all-in přepravného.
ŽELEZNIČNÍ SERVIS Z TURECKA
Od začátku dubna operátor navýšil frekvenci odjezdů pro importní přepravy z Turecka, a tak nyní lze knihovat na dvou odjezdech týdně, konkrétně ve středu a sobotu. Výhodou je také dostatečná kapacita tahačů, nakládku je možné rezervovat na požadovaný termín a čas i pár dní předem.
O něco horší zprávou je navýšení sazeb za svoz v rámci Turecka, které byl nucen operátor aktualizovat z důvodu aktuálních cen pohonných hmot, inflace v Turecku či kurzu EUR oproti TR měně. Nicméně železniční varianta zůstává stále velmi konkurenční ve srovnání s kamionovou přepravou (zejména z hlediska ceny) či dopravě námořní (z hlediska rychlosti a možného využití 45’PW kontejnerů, a tudíž možnosti odvézt v kontejneru více cbm zboží).
CBAM REPORTING
Během dubna bude nutno odeslat hlášení CBAM za první čtvrtletí tohoto roku.
V lednu jsme zajistili CBAM reporting pro zákazníky, kteří nás k tomu pověřili. Tuto službu nabízíme jako běžnou součást našeho portfolia.
- Poradíme Vám, jestli jste povinni CBAM hlásit
- Pomůžeme Vám s registrací
- V případě zájmu za Vás hlášení zpracujeme
- Zodpovíme jakékoli dotazy týkající se tohoto tématu
Hledáte informace o CBAM?
Na našich webových stránkách jsme pro Vás zřídili sekci věnovanou CBAM, která vám pomůže zorientovat se v této komplexní problematice.
Ať už se chystáte na registraci do CBAM systému, nebo se jen chcete o tomto mechanismu dozvědět více, na našich stránkách naleznete vše potřebné:
- Praktické materiály: Manuál přechodného rejstříku, dokumenty s pokyny k provádění CBAM, šablony pro komunikaci s výrobci a mnoho dalšího
- Informační materiály: Prezentace o CBAM, odpovědi na nejčastější dotazy, glosář chyb a další užitečné informace
- Nástroje: Např. standardní hodnoty přechodného období a další nástroje, které Vám pomohou
Navštivte sekci CBAM
zde a buďte v obraze!