Newsletter 13/2023: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Rejdaři zatím potvrzují knihování bez problémů s výjimkou akceptace některého IMO carga. Část rejdařů a LCL co-loaderů navyšují WRS (válečnou přirážku War Risk Surcharge).
PŘEPRAVY DO IZRAELE
Námořní exporty
Rejdaři zatím potvrzují knihování bez problémů s výjimkou akceptace některého IMO carga. Část rejdařů a LCL co-loaderů navyšují WRS (válečnou přirážku War Risk Surcharge).
A někteří rejdaři učinili vstřícný krok a neúčtují demurrage a detention u zásilek vyložených v izraelských přístavech po 8.10. s platností prozatím do 8.11.
Letecké přepravy
Některé letecké společnosti servis do Tel Avivu dočasně pozastavily. Případně své servisy znovu otevírají dle aktuální situace. Nicméně letecký servis do Tel Avivu stále umíme zajistit.
Sazby se vcelku pochopitelně výrazně zvýšily.
Podobná je situace v importním směru. Může se stát, že se zásilka z vnitrozemí doručí na letiště, vyclí a pak čeká na odlet.
Náš partner v Izraeli pracuje, ale lokální služby (clení, distribuce) jsou omezené a výrazně dražší. Každou zásilku řešíme kus od kusu.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY PŘES GDAŇSK
Jen skončila uzávěra trati mezi Bad Schandau a Děčíne, negativně ovlivňující spojení s Hamburgem a Bremerhavenem, evidujeme omezení intermodálního spojení s jiným přístavem. Baltic Hub v Gdansku má do 13.11. kapacitu pro odbavování vlaků omezenou na 60%. Omezeno je tím pádem i příjímání lodí na terminál, může tak docházet k mírnému zpoždění zásilek na cestě.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY: DÁLNÝ VÝCHOD A TURECKO
Situace se po Golden Weeku zlepšila. Kapacita je dostupná poměrně bezproblémově jak pro export tak pro import. Nově umíme exportní i importní LCL přepravy ve sběrných kontejnerech, které se nakládají/vykládají v České Třebové.
Po železnici z Turecka
Dovolujeme si připomenout možnost přepravy zboží z Turecka po železnici. Někteří zákazníci tento způsob přepravy využívají již pravidelně. Doba přepravy mezi terminály (Istanbul a Dunajská Streda) je 5-6 dní), celkový tranzitní čas ze dveří do dveří pak 10-14 dní. Přeprava je spolehlivá a ekologicky šetrná. Stejným způsobem lze samozřejmě přepravovat zboží i z opačného směru.
Dodávky zboží do Kazachstánu
Velmi dobře je možno zajistit přepravy zboží do Kazachstánu po trase, která míjí Rusko. Přepravujeme jak běžné celokamionové přepravy, tak i přepravy nadrozměrného zboží.
Nové mýtné za CO2 v Německu již od 1.12.2023
Mýtné pro nákladní auta se v Německu od 1. prosince zvýší o dodatečný příplatek za CO₂. Novinku schválil spolkový sněm. Sdružení českých dopravců Česmad Bohemia spočítalo, že příplatek CO₂ pro nákladní soupravu nad 18 tun s pěti a více nápravami a motorem EURO VI bude činit 0,158 eura/km (3,90 Kč/km), což je zvýšení stávajícího poplatku o 83 procent. „To bude znamenat, že například jen za německý úsek při cestě do Hamburku zaplatí od 1. prosince český dopravce o 2 000 korun více, za tranzit do Francie přes Německo si připlatí přes 60 eur.“ sdělil mluvčí Česmadu Martin Felix.
Bohužel to znamená, že tento nový CO₂ příplatek budeme nuceni promítnout do našich cen silničních přeprav, a to jak s místem vyzvednutí či doručení v Německu, tak i u přepravních tras tranzitujících přes Německo.
Vzhledem k tomu, že se nejedná o čistě německou iniciativu, ale pouze o první uvedení nové směrnice EU do praxe, musíme očekávat, že se v následujících měsících s aplikováním nového CO₂ příplatku setkáme i v dalších zemích EU.
Dopad sankčních balíčku EU na dovoz zboží vyrobeného ze železa nebo oceli
V minulých newslettrech jsme vás informovali o dopadu opatření 11.sankčního balíčku EU vůči Rucku. Předmětem byl seznam komodit, které se nesmí vyvážet do Číny přes Rusko.
V říjnu k tomuto omezení přibyl ještě zákaz dovozu železných/ocelových výrobků vyrobených z ruského železa/oceli (zařazeného v celní nomenklatuře pod kódy 72 a 73). Úspěšně jsme vyclili do volného oběhu už řadu zásilek s těmito celními kódy. Podařilo se to díky úzké součinnosti s celními úřady a samotnými dovozci zboží. Víme tedy jak na to. Opatření platí pro dovoz těchto komodit ze všech zemí mimo EU.
Přepravy surového dřeva do Číny
Přepravy surového dřeva (kulatiny) do Číny stále fungují a vytěžují kapacitu tahačů především na terminálu v České Třebové. My se však v těchto přepravách neangažujeme a ani na ně raději nekoukáme.
Přečtěte si plnou verzi newsletteru
zde.