Newsletter 19/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě
Útoky Huthiů v Rudém moři, konflikt v Gaze, omezený provoz v Panamském kanále, stávky strojvůdců v Německu, blokády důležitých dopravních uzlů a měst nespokojenými farmáři po celé Evropě (včetně silničního spojení s přístavem Hamburg nebo Zeebrugge), stávky na německých letištích.
NÁMOŘNÍ PŘEPRAVY
Obstrukce v dodavatelských řetězcích přetrvávají
Útoky Huthiů v Rudém moři, konflikt v Gaze, omezený provoz v Panamském kanále, stávky strojvůdců v Německu, blokády důležitých dopravních uzlů a měst nespokojenými farmáři po celé Evropě (včetně silničního spojení s přístavem Hamburg nebo Zeebrugge), stávky na německých letištích. To je jen krátký, ale zdaleka ne vyčerpávající seznam faktorů, které mají bezprostřední vliv na dobu přepravy, její cenu, a hlavně správné plánování dodavatelského řetězce.
O dopadu na ekologii ani nemluvě: loď obeplouvající Afriku vyprodukuje o třetinu více tun CO2, než kdyby stejná loď jela trasou přes Suezský kanál.
Nepředpokládáme, že narušení (a rozhodně není na místě používat slovo chaos) dosáhnou takové míry jako v covidových letech.
Poptávka po lodní kapacitě není nikterak extrémní, přístavy se s možným nahromaděním opožděných lodí umí lépe vypořádat, stejně tak infrastruktura doprav do vnitrozemí neřeší stejné problémy jako za covidu. Ke krátkodobému přeplnění některých přístavů pochopitelně dojít může. Ale plánování dodávek zboží se velmi rychle adaptuje na prodloužené doby přepravy. Přesto doporučujeme dodávky kritických komponentů nebo zboží předem konzultovat a minimalizovat tak nepříjemná překvapení či negativní dopady z hlediska ceny a doby přepravy.
Pojištění přeprav směrovaných přes Rudé moře
Ne všechny kontejnerové lodě plující na trasách mezi Evropou, Blízkým východem a Asií jsou přesměrované na trasu kolem Mysu Dobré naděje. Zhruba 20% lodí stále používá trasu přes Suez a Rudé moře. A protože všichni významní rejdaři jsou členy námořních aliancí, může na lodi rejdaře X plující přes Rudé moře být naložen kontejner aliančního partnera Y nebo Z. Je proto nutné věnovat pozornost pojištění zboží, které by mělo pokrývat i riziko ostřelování v Rudém moři. Naše all risk pojištění toto riziko kryje, obraťte se na nás pokud toto pojištění chcete zajistit.
Exportní námořní přepravy
Někteří rejdaři začínají pociťovat dočasný nedostatek prázdných kontejnerů na českých terminálech, protože se lodě plující s importním cargem po cestě zdržely obeplouváním Afriky.V cenové oblasti nedošlo u exportních přeprav k takovému navýšení jako tomu bylo u importních přeprav. Rejdaři promítli do cen zvýšené náklady na obeplouvání Afriky.Navýšily se ale i ceny do USA a Mexika a také do přístavů, do kterých se pluje Panamským průplavem. Méně vody v kanálu vyžaduje, aby lodě měly menší ponor – což znamená i menší využití kapacity lodního prostoru. Část kontejnerů směrujících do přístavů na Západním pobřeží USA a Kanady se vykládá na východním pobřeží nebo v přístavech Mexického zálivu a na západ USA a Kanady se přepravuje po železnici.
Mnoho rejdařů pozastavilo akceptaci knihování z Hamburgu do přístavů Jeddah, King Abdullah a dalších přístavů, které jsou naplouvány s překladem v Jeddah (může se týkat např.přístavu Aqaba),Možné alternativy jsou lodění přes přístavy Koper nebo Terst s několika překlady a tudíž delší a finančně náročnější trasou. Další variantou je kapacitně omezená cesta přes Jebel Ali, kdy jsou kontejnery dodávány do Jeddah a Aqaba za pomocí tahačů.
Importní přepravy z Dálného východu
Pro období trvání svátků v Číně vyhlásili rejdaři jako obvykle řadu blank sailingů pro vybrané servisy. Lodní kapacity je přesto relativní dostatek a dokonce dochází k postupné erozi cen. Jen je třeba počítat s delší dobou přepravy.
Čínský nový rok ovlivní fungování našich kanceláří v Číně takto:
Čína – zavřeno 9/2 – 18/2. Provoz obnoví 19/2
Vietnam – zavřeno 8/2 – 14/2. Provoz obnoví 15/2.
Taiwan - zavřeno 8/2 – 14/2. Provoz obnoví 15/2.
Hong Kong – zavřeno 10/2 – 13/2. Provoz obnoví 14/2.
LCL closingy
V Šanghaji plánujeme poslední sběrku na 15/2 – deadline pro doručení na sklad je pravděpodobně 8/2.
V Ningbu plánujeme poslední sběrku na 6/2 – deadline pro doručení do skladu je 30/1
V Yantianu by měla poslední sběrka vyplouvat 10/2, deadline pro doručení pravděpodobně 3/2.
V Xiamenu pojede poslední sběrka 9/2, deadline pro doručení 2/2
V případě LCL zásilek předpokládáme první lodění sběrných kontejnerů na přelomu února a března.
Svozy zboží a kontejnerů do přístavů řešíme již nyní individuálně případ od případu, s ohledem na dostupné kapacity, připravenost zboží a možnost celního a dokumentačního odbavení.
LETECKÉ PŘEPRAVY
Okna pro knihování zásilek pro odlet před Čínským novým rokem se tento týden pomalu zavírají a koncem týdne se očekává možnost knihování již pouze pro odlety v průběhu čínského volna.
Sazby za leteckou přepravu se díky situaci v Rudém moři a blížícímu se volnu v Číně postupně navýšily, ale jednalo se o průběžný nárůst bez extrémního skokového navýšení. Výraznější cenový nárůst může nastat v průběhu příštího týdne, když se budou zákazníci na poslední chvíli snažit o odeslání spěšných zásilek před začátkem čínského svátku.
Již nyní je avizováno omezení leteckých spojů rušením některých pravidelných letů, přesto by přepravní náklady objednávek, které budou zaknihovány před svátky a odletí během volna mohly být v nižší v porovnání s aktuálními náklady.
Situace v exportním směru zůstává i nadále příznivá, letecké společnosti nabízejí dostatek přepravních kapacit za zajímavé ceny což mělo za následek mírný 5% nárůst globální tonáže v 3. týdnu v porovnání s 2. lednovým týdnem.
Průměrné celosvětové sazby ve výši 2.35 dolaru za kilo v týdnu 3 jsou o 22 procent pod úrovní v loňském roce, i když zůstávají výrazně nad úrovněmi před Covidem a to o 32% více ve srovnání s lednem 2019.
ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVY
Poslední odjezdy na železnici jsou v plánu z Xi’anu 10.2. a 14.2. s ideálním termínem vyzvednutí do 03.02., později pak hrozí vícenáklady za svoz v místě odeslání, jelikož kapacita řidičů je dost vytížená nebo hrozí dokonce odmítnutí realizace ze strany operátorů právě kvůli obsazenosti kapacit.
Začátek pravidelného servisu po CNY se plánuje na přelom února a března, konkrétně odjezd 29.02. s closingem 22.02., kdy zboží musí být ve skladu na terminále. Dalším termínem je pak 3. březen s uzavírací lhůtou 24.02., kdy zboží musí být rovněž ve skladu operátora. Termíny odjezdu platí také pro celokontejnerové železniční dopravy.
Potvrzení odjezdů může v průběhu čínských svátků trvat o něco déle než obvykle.
CBAM
Úspěšně jsme provedli první reporty do systému CBAM pro zákazníky, kteří nás k této činnosti zplnomocnili. Podařilo se to přesto, že měl systém výpadky.
Přečtěte si plnou verzi newsletteru
zde.