Newsletter #27/2024: Hrozící stávka přístavních dělníků v USA

Newsletter #27/2024:  Hrozící stávka přístavních dělníků v USA

Odborový svaz ILA (International Longshoremen’s Association) sdružuje a reprezentuje zájmy 45000 přístavních dělníků ve 36 přístavech na východním pobřeží USA. United States Maritime Alliance (USMX) zastupuje námořní dopravce (rejdaře) a provozovatele přístavních terminálů.

Možná stávka přístavních dělníků sdružených v odborovém sdružení ILA 1.10.2024 – shrnutí aktuálních informací

Obě strany se vrátily k vyjednávacímu stolu a pokouší se nalézt vzájemně akceptovatelné řešení. Snahou odborářů je nejen navýšení tarifů (mezd), ale také záruky, že v přístavních terminálech nedojde k částečné nebo plné automatizaci přístavních operací. Což můžeme vnímat jako paradoxní požadavek známý z průmyslové revoluce ze začátku 19.století. Proti sobě jdou zájmy podnikatelů zvyšovat produktivitu a efektivitu výroby (operací) pomocí moderní techniky a zájmy zaměstnanců za zachování pracovních míst.

Platnost současné smlouvy končí 30.9. a pokud se do té doby nestihne vyjednat akceptovatelní řešení, hodlá odborový svaz ILA začít od 1.10. stávkovat.

Analytici portálu Sea-Intelligence maritime Analysis odhadují, že jeden den stávky vyvolá zpoždění na další 4-5 dní než se odbaví nahromaděné kontejnery. Následky týden trvající stávky na začátku října by se negativně projevovaly ještě v polovině listopadu, pokud by stávka trvala dva týdny, trval by „úklid“ a návrat do normálu až do konce roku 2024.

Riziko, že se stávka uskuteční je stále vysoké.

Množí se spekulace a argumenty pro i proti konání stávky.

Zde výčet některých, které věří spíše v konání stávky:

    - Konání několika velkých a úspěšných stávek v poslední době (odbory dělníku v automobilovém průmyslu, zástupci zaměstnanců v hotelových službách, krátká stávka přístavních dělníků v Kanadě apod.)


Naopak analytici, kteří věří, že se stávce podaří předejít argumentují takto:

    - Poslední stávka vyhlášená ILA se uskutečnila v roce 1977 a od té doby se vždy při jednáních podařilo najít řešení a stávce se předešlo

    - Nedávná vyjednávání odborů na západním pobřeží USA (ILWU) probíhala i po termínu vyhlášené stávky. Práce se po dobu jednání nezastavily.

    - Část platu dělníků je závislá na odbaveném množství kontejnerů. Stávka by mohla některé zásilky přesměrovat do jiných přístavů nebo na zcela jiný routing a to i nevratně. Tím by mohlo dojít ke snížení odbavených objemů s přímým dopadem na bonusy dělníků.

    - Nejsilnější argument, který predikuje buďto nekonání stávky nebo její odsunutí o několik týdnů, má politický charakter. Organizovaní odboráři jsou tradičně na straně Demokratů a panují obavy, že by stávka mohla poškodit kandidátku demokratické strany v prezidentských volbách, které se konají začátkem listopadu.

Jaké můžeme nabídnout alternativy pro případ, že stávka bude?

    - Letecká doprava – jako jednoznačně nejspolehlivější volba pro krátkodobější výpadek práce v přístavech

    - Některé oblasti USA (oblast velkých jezer, severní část východního pobřeží apod.) lze obsloužit přes kanadské přístavy.

     - Oblasti na západě USA případným směrováním přes přístavy Los Angeles/Long Beach

     - Oblasti poblíž Mexika je teoreticky možné obsloužit přes přístavy Altamira nebo Veracruz

   - Existuje i pár přístavů na východním pobřeží USA, které nejsou součástí ILA a kterých se případná stávka nedotkne – například Chester v Pensylvánii, který obsluhuje z Evropy rejdař ICL a další menší rejdaři. Ti si zcela nepochybně svou omezenou kapacitu vyhradí především pro svoje dlouhodobé zákazníky.

Většina analytiků se shoduje, že ke stávce nakonec nedojde. Doporučujeme nicméně s tímto rizikem počítat a konzultovat s námi včas vaše potřeby pro exportní, ale i importní přepravy v kritickém období na přelomu září a října.

 

Další články

Newsletter 31/2024: Střípky z logistického trhu a mimořádná nabídka

V čase předvánočním Vám přinášíme několik střípků z logistického světa, tentokrát i v trochu pozitivním duchu. A nabízíme zajímavou příležitost pro importy z Ningba ve smyslu super rychlého námořního servisu, který, jak doufáme, odstartuje nový trend a vy u toho můžete být s námi!

Newsletter 30/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Konec roku v logistice bývá zpravidla poněkud hektický. Nejinak tomu je letos a berme to jakou dobrou zprávu. Pokud by se nic nedělo, vše si tak nějak plynulo líně ve stagnujícím tempu, bylo by to špatné znamení. A asi by nás to ani nebavilo. Pojďme se tedy podívat, co hýbe dodavatelským řetězcem.

Newsletter 29/2024: Aktuální situace v mezinárodní přepravě

Podzimní čas je pro někoho časem smutným s ohlížením se za teplými dny léta. Ale je také obdobím barevným a pestrým. V obchodě je časem příprav na ukončení roku letošního a vyhlídek na ten další, časem rozpočtování. V dnešním newsletteru se podíváme, jak barevný a pestrý je podzim logistický.

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Zavolejte mě zpět

Zanechte nám Vaše telefonní číslo a my se Vám ozveme zpět.

Odesláním formuláře souhlasíte s ochranou osobních údajů.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.